KAHDEN INTOHIMON TUOTOS


Kun tartuin sählymailaan ensimmäisen kerran syksyllä 1984, jäin koukkuun. Tajusin heti, että peli veisi sieluni mukanaan. Kun laji myöhemmin organisoitui, kehittyi ja kaupallistui, se tarjosi mahdollisuuden jopa vakavalle yritystoiminnalle. Jii-Tee Sport Oy on yksi Suomen ensimmäisistä salibandyn varaan rakentuneista yrityksistä.  
 

Elettiin kevättalvea 1990. Salibandymaajoukkue valmistautui Helsingin Malmilla Sveitsi-otteluihin ja juttelin joukkueenjohtajamme Kurt Westerlundin (toimii nykyään Suomen menestyneimmän salibandyseuran SSV:n managerina ja primus motorina) kanssa niitä näitä. Keskusteltiin muun muassa Salibandyliiton julkaisusta ja sen tulevaisuudesta.

- Kuule Jude, et sinä näkisi mahdollisuutta jatkaa lehden tekoa?

Kysymys ei pudonnut varsinaisena yllätyksenä. ”Kurre” oli tehnyt ensimmäisen lehden ja toinen odotti pöydällä. Hänellä oli kädet täynnä muutakin puuhaa, eikä kokenut lehden valmistamista ihan omana juttunaan.

Asia oli nopeasti puitu. Suostuin ehdotukseen.

Tämä oli kuin kutsu syömään. Työskentelin samanaikaisesti Riihimäen Sanomissa urheilutoimittajana ja pidin luonnostaan lehtien ja juttujen kanssa pakertelusta. Toinen intohimoni oli salibandy. Unelmaliitto!

Sitten eteen tulivat käytännön järjestelyt. Liitto halusi, että Salibandy-lehteä tekisi yritys, ei yksityinen henkilö. No problem. Perustin yrityksen siltä istumalta salibandyn suomalaisen isän, Pekka Mukkalan suosiollisella avustuksella.

Syntyi toiminimi Jii-Tee Sport, jossa intohimoni kohtasivat. 

 

YRITYKSEN nimen keksiminen ei vaatinut suurta mielikuvitusta. Tosin jätin paperit sisään aluksi JT-Sportin muodossa, mutta patentti- ja rekisterihallitus ei hakemusta hyväksynyt. Sellainen yritys oli jo olemassa.

Vielä tänäkin päivänä saan tavata yrityksen nimen kirjain kirjaimelta. Muuten kaikki jättävät automaattisesti i- ja e-kirjaimet pois.

Tein Salibandy-lehteä neljä vuotta. Sinä aikana syntyi kontakteja kaikkiin lajin parissa pyöriviin tahoihin. Yksi merkittävimmistä oli Jarmo Perttilän omistama Pro Stick -mailoja valmistava yritys.

Pienet lisäansiot kiinnostivat, joten aloin myydä aikaisessa vaiheessa Pro Stickiä, maan silloista markkinajohtajaa ympäri maan. 90-luvun alussa salibandymailoja oli harvassa kaupassa, joten kädestä käteen perustuva suoramyynti oli tehokas ja usein jopa ainoa myyntikanava. Toimintaa tehostamaan perustin alan ensimmäisen postimyyntifirman, jonka kautta tavaraa rahdattiin monille laitakylille.

90-luvun puolivälissä Pro Stick katosi kartalta. Exel osti merkin pois ja saman pesuveden mukana menivät oikeuteni myydä mailoja. Kontaktit ja asiakassuhteet jäivät jäljelle.

 

EN PITKÄÄN surkutellut tilannetta, vaan päätin ryhtyä valmistamaan mailoja itse. Jii-Tee Sport tmi oli siirtynyt lehtimaailmasta mailabisneksen puolelle. 2000-luvun alussa kuvaan astuivat myös pallojen valmistus omalla koneella ja oheistuotteet maalivahdin varusteista lähtien.

Lähdin mailabisneksessä liikkeelle matalalla profiililla ja samaa periaatetta kunnioitan edelleen. Tavoitteena ei ole päämerkkien (Exel, Fat Pipe, Unihoc...) haastaminen, vaan huokean vaihtoehdon tarjoaminen ei-merkkitietoisille alan harrastajille. Se riittää minulle ja yritykselleni.

Käytännössä suurta eroa merkkituotteiden ja Jii-Tee Sportin luoman Qmaxin välillä ei ole. Varret ja lapojen muovimateriaalit ovat pitkälti samoja. Ero syntyy mielikuvissa ja tunteissa. Jos Qmaxin mailoihin liimataan Fat Pipen tarrat, ne ovatkin monen pelaajan silmissä heti huipputuotteita. Kuluttajan ostokäyttäytyminen ja leimautumisvietti noudattavat tällaista logiikkaa, eikä sille vain voi mitään.

 

OSAKEYHTIÖKSI muuttunut Jii-Tee Sport on viimeisen kymmenen vuoden sisällä laajentanut toimenkuvaansa. Vuonna 2000 yritys osti täysin toisenlaista kauppaa harrastavan Kauhajoen Suoramyyntihallin (kuva alla) liiketoiminnan. Hallin käytännön pyörittämisestä vastaa Pia-vaimoni.

Salibandypuolella suurin investointi on Qmax Arena, salibandyn erikoishalli, joka valmistui Seinäjoen Tanelinrannan kaupunginosaan syyskuussa 2010. Arena on saanut valtaisan vastaanoton, sillä se on ainoa näillä leveysasteilla. Kaikki inhimillisen kellonajan vakiovuorot on myyty moneksi vuodeksi eteenpäin.

Salibandy syntyi 80-luvun puolivälissä ja laji on kasvanut 25 vuodessa erittäin merkittävään asemaan Suomessa. On ollut huikeaa, jopa etuoikeutettua olla tuossa kyydissä mukana sen vaatimattomasta alusta lähtien. Eturivistä olen nähnyt kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.

Palauttelen mieleeni ja kirjaan ylös kokemuksia taipaleen varrelta. Prosessi on jo alkanut. Muistot puetaan aikanaan yksien kansien väliin omaelämäkerraksi.


Jukka Tervo
Toimitusjohtaja
Jii-Tee Sport Oy 


Qmax Arena on ollut alusta alkaen ahkerassa käytössä. Ensimmäisenä toimintavuotena kirjattiin lähemmäs 130.000 kävijää.